logo1
   

کارت ملی و شناسنامه ایرانیان خارج از کشور

قابل هموطنان گرامی خارج از کشور : 

با توجه به لزوم ثبت انگشت نگاری برای دریافت کارت ملی هوشمند ، فعلا هیچ راهکار مشخصی از سازمان ثبت احوال برای حل این مشکل در خارج از ایران شامل انجام کارهای مورد نیاز در نمایندگی های ایران و یا دریافت و ارسال کارت انگشت نگاری مورد تایید کشور محل زندگی به ایران و … ارائه نشده است و کارهای مربوط به دریافت کارت ملی جدید فقط در زمان حضور در ایران قابل انجام است.

 

برای اخذ مشاوره تخصصی نظام وظیفه از فرم روبرو  درخواست خود را ثبت نمایید تا در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

آخرین اطلاعیه درباره تعویض کارت ملی ایرانیان خارج از کشور

پایان مهلت استقاده از کارت های ملی قدیمی در داخل ایران :

  • اعتبار کارت های شناسائی ملی قدیمی در داخل کشور از ابتدای سال ۱۳۹۸ به پایان رسیده و ارائه سرویس های خدماتی صرفا با کارت های هوشمند ملی امکان پذیر می باشد.
  • ارائه خدمات کنسولی با کارت های ملی قدیمی در خارج از کشور تا اطلاع ثانوی امکان پذیر می باشد.
  • ایرانیان خارج از کشور که عازم ایران می باشند، برای دریافت هر گونه خدمات اداری، ثبتی، بانکی، گذرنامه ای و …. در داخل ایران ، علاوه بر مدارک مورد نیاز، باید کارت هوشمند ملی و یا رسید درخواست آن را همراه با اصل کارت ملی قدیمی و یا اصل شناسنامه ارائه نمایند.
  • ایرانیان خارج از کشور در صورت ورود به کشور، جهت رسیدگی سریعتر می توانند برای دریافت کارت هوشمند ملی با ارائه مدارکی که نشان دهنده اقامت آنها در خارج از کشور است به یکی از ادارات پنج گانه ثبت احوال تهران و همچنین اداره ثبت احوال شمیرانات و شهر ری و نیز اداره کل ثبت احوال استان تهران (پونک) مراجعه نموده و نسبت به درخواست کارت ملی هوشمند اقدام نمایند. 
  • همراه داشتن اصل شناسنامه الزامی است.

موسسه دیدبان منشور عدالت با در اختیار داشتن کارشناسان پیشکسوت و مجرب در امور مختلف آماده ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به ایرانیان خارج از کشور می باشد . این خدمات مشاوره ای در زمینه های مختلف ارائه میشود :

  • امور کنسولی / امور حقوقی / مسائل دانشجویی 
  • امور مرتبط با نظام وظیفه / امور شخصی و خانوادگی 

  • ارائه راه حل ها و پاسخ های مشاوره ای بنا به نوع درخواست توسط کارشناسان خبره و متخصص درهمان زمینه انجام میشود.

مشاوره در خصوص کارت ملی و شناسنامه

راهنمایی : کاربر محترم سامانه حقوقی دیدبان، در صورتی که نیاز به دریافت خدمات مشاوره در باب کارت ملی و شناسنامه ایرانیان خارج از کشور دارید ، از همین طریق کارشناسان ما را در جریان قراردهید، در کوتاهترین بازه زمانی پاسخگوی شما خواهیم بود.

دریافت شناسنامه فرزند | ایرانیان مقیم خارج از ایران

 باتوجه به نبود خدمات کنسولی در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کانادا و … و مشکلات برخی از ایرانیان مقیم این کشورها برای رفت و آمد به آمریکا و دریافت خدمات حضوری از طریق دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن یکی از گزینه های پیشنهادی هم به جهت کاهش هزینه ها و هم بالارفتن سرعت دریافت خدمات استفاده از خدمات غیرحضوری موسسه دیدبان منشور عدالت در ایران است.

چنانچه برای دریافت شناسنامه ایرانی فرزند یا فرزندان خود میخواهید اقدام نمایید ابتدا می بایستی گواهی تولد ایشان را که از طرف مقامات کانادایی مورد تایید قرار گرفته و اصطلاحا از طرف شهرداریها و یا اداره آمار در کانادا صادر شده است را تهیه نمایید .

تعویض شناسنامه افراد بالای ۳۰ سال

بر اساس تبصره ۲ ماه ۳۶ قانون ثبت احوال : 

شناسنامه اولیه باید در سن سی سالگی تمام با عکس جدید صاحب آن تجدید شود. صاحب شناسنامه پس از رسیدن به ۳۰ سال تمام مکلف است ظرف مدت یکسال برای تجدید آن مراجعه نماید.

مدارک لازم جهت تعویض عکس و شناسنامه

  1. حضور صاحب شناسنامه در بخش کنسولی سفارت
  2. چهار قطعه عکس رنگی ۳ در ۴ جدید و یکنواخت پشت نویسی شده، (بانوان با حجاب کامل)
  3. اصل شناسنامه و یک نسخه تصویر کلیه صفحات آن (چنانچه شناسنامه فاقد عکس باشد ارائه تصویر گذرنامه و یا مدرک عکسدار الزامی است)
  4. تکمیل و امضاء فرمهای لازم ( درخواست صدور شناسنامه مجدد)
  5. تصویر کارت اقامت و تصویر دیگر مدارک معتبر عکسدار ایرانی
  6. پرداخت هزینه تعویض شناسنامه

صدور شناسنامه برای افراد بین ۱۵ تا ۱۸ سال

برای کلیه افرادی که در خارج از کشور متولد شده اند و دارای پدر ایرانی بوده و به تازگی نیز با تصویب و تایید قانون تابعیت فرزند مادر ایرانی با پدر خارجی هستند شناسنامه ایرانی صادر میشود

  • اگر فرد بین ۱۵-۱۸ سالگی باشد باید اصل گواهی تولد و اصل شناسنامه های پدر و مادر را به مقامات سفارت ارائه نماید
  • اگر ازدواج والدین رسما به ثبت نرسیده، ثبت ولادت با حضور پدر و مادر و ارائه اقرارنامه رابطه زوجیت و نسب انجام و شناسنامه صادر میگردد
  • در مواردی خاص پدر به تنهایی، با حضور در سفارت و ارائه اقرارنامه رابطه نسب، میتواند تقاضای ثبت ولادت بنماید.
  • به والدین توصیه میشود برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی ابتدا نسبت به ثبت ازدواج اقدام و سپس برای فرزند درخواست شناسنامه شود.
صدور شناسنامه برای افراد بالای ۱۸ سال

کلیه متولدین خارج از کشور که به سن هجده سالگی رسیده اند میتوانند درخواست صدور شناسنامه برای خود بنمایند. افراد بالای ۱۸ سال برای تقاضا شناسنامه باید بعد از تهیه مدارک زیر به همراه والدین باید جهت امضای اقرار نامه به محل سفارت حضور یابند :

  1. اصل گواهی ولادت بین المللی فرزند از شهرداری محل
  2. اصل شناسنامه های جدید پدر و مادر
  3. کارت انگشت نگاری تایید شده توسط پلیس محل اقامت
  4. عکس پرسنلی و تصویر کارت اقامت و یا گذرنامه متقاضی

اورژانــس حقــــوقی
سامـــــانه حقــــوقی
دیــــــــــــــدبــــــــــــــــــــان

شمـــاره همــراه خود را وارد کنـــید

cropped-صث3-e1628765208714.png

درخـــواست تمـــاس اورژانسی شما برای نزدیکترین مشــــاور حقوقی فعـــال موسسه ارسال گردید، تا دقایق دیگر با شما تماس گرفته خواهـــد شد.

دقیقه
ثانیه

از اعتماد شما به موسسه دیدبان منشور عدالت سپاسگزار هستیم.