logo1

ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور ، ویژه ایرانیان خارج از کشور

هموطنان خارج از کشور نیز در برخورد با مسائل مربوط به ازدواج و طلاق خود باید تابع قوانین داخلی کشور باشند، به این معنا که هر آنچه که قوانین داخل ایران می باشد در مورد آنها هم صدق میکند مثلا اگر پسر و دختر ایرانی در خارج از کشور قصد ازدواج دارند باید مقررات مربوط به ازدواج را که در قانون مدنی ایران آمده رعایت کنند یعنی اینکه دختر خانم باید اجازه نامه رسمی از پدر خود را داشته باشد مگر اینکه ازدواج بار اول او نباشد..

البته کاملا مشخص است که در مورد اینکه سند ازدواج و یا طلاق چگونه تنظیم شود تابع قوانین همان کشوری خواهند بود که این موارد در آنجا به ثبت میرسد، هر چند که از نظر قانونی الزامی مثلا برای ثبت ازدواج دو فرد ایرانی مقیم خارج از کشور در سفارت وجود ندارد، اما این موضوع توصیه میشود تا برای جلوگیری از هر گونه مشکلی در آینده اینگونه موارد را در نمایندگی های خارج از کشور نیز ثبت نمایند .

در مورد ازدواج به تازگی قانونی به ثبت رسیده است که فرزند حاصل از ازدواج خانم های ایرانی با مردان خارجی نیز به رسمیت شناخته شده است و بر خلاف روال گذشته این فرزندان نیز ایرانی شناخته میشوند .

به یاد داشه باشیم که هرگونه سند ازدواجی که در خارج از کشور تنظیم شده باشد، اما به ثبت سفارت نرسیده باشد در ایران هم به رسمیت شناخته نخواهد شد و قابلیت اجرایی ندارد، بنابراین به طور مثال فرزندان حاصل از اینگونه ازدواجها نیز به عنوان وارث شناخته نمی شوند.

در مورد مسائل طلاق شرایط و ریزه کاریهای بسیاری وجود دارد و با توجه به اینکه درخواست طلاق از طرف خانم باشد یا آقا و یا اینکه نوع طلاق به چه صورت باشد توافقی ، غیابی و … شرایط رسیدگی به آن کاملا متفاوت خواهد بود و در این حوزه کارشناسان حقوقی دیدبان در هر زمان در خدمت شما عزیزان بوده و آماده ارائه مشاوره هستند.

عقد وکالت نامه در خصوص امور ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور

  • موسسه حقوق و داوری بین المللی دیدبان منشور عدالت با درک و لمس این مشکلات از نزدیک ، به طور تخصصی سرویس های متنوعی را با توجه به نیازهای ایرانیان خارج از کشور تعریف نموده است .
  • موسسه حقوق و داوری بین المللی دیدبان منشور عدالت برای انجام هریک از این امور سعی نموده تا از افراد متخصص و کارشناس همان بخش استفاده نماید تا کیفیت انجام کار به بهترین شکل ممکن تضمین شود.
  • موسسه حقوق و داوری بین المللی دیدبان منشور عدالت جهت اطمینان خاطر هموطنان عزیز خارج از کشور از پروسه پیگیری و انجام درخواستشان ، در کلیه مراحل پیشرفت کار گزارشهای شفاف و مستندی را در هر مرحله بصورت الکترونیکی و با جزییات کامل ارسال می نماید.
  • موسسه حقوق و داوری بین المللی دیدبان منشور عدالت، باتوجه به گستردگی و تنوع خدمات در این بخش و با هدف آشنایی کامل با همه سرویس های ارائه شده به ایرانیان خارج از کشور ، خدمات مورد نظر را به چند شاخص اصلی دسته بندی کرده است.

موسسه دیدبان منشور عدالت با در اختیار داشتن کارشناسان پیشکسوت و مجرب در امور مختلف آماده ارائه خدمات مشاوره ای رایگان به ایرانیان خارج از کشور می باشد . این خدمات مشاوره ای در زمینه های مختلف ارائه میشود :

  • امور کنسولی / امور حقوقی / مسائل دانشجویی 
  • امور مرتبط با نظام وظیفه / امور شخصی و خانوادگی 
 

ارائه راه حل ها و پاسخ های مشاوره ای بنا به نوع درخواست توسط کارشناسان خبره و متخصص درهمان زمینه انجام میشود.

ثبت درخواست ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور در سامانه دیدبان

راهنمایی : کاربر محترم سامانه حقوقی دیدبان، در صورتی که نیاز به دریافت خدمات مشاوره در باب ازدواج و طلاق ایرانیان خارج از کشور دارید ، از همین طریق کارشناسان ما را در جریان قراردهید، در کوتاهترین بازه زمانی پاسخگوی شما خواهیم بود.

قوانین و مقرارات حاکم بر ،طلاق ایرانیان خارج از کشور

به طور کلی ایرانیان خارج از کشور بر اساس حقوق بین الملل در مورد مسائل حقوقی خود تابع کشور ایران خواهند بود و قوانین کشوری که در آن اقامت دارند شامل حال انها نخواهند بود، بنابراین فرایند گرفتن طلاق توافقی در خارج از کشور و یا طلاق غیابی از نظر شکل قوانین و چگونگی پیگیری های لازم با طلاق توافقی و یا طلاق غیابی در داخل ایران تفاوت چندانی نخواهد داشت.

 اقدامات حقوقی صورت گرفته در دادگاه های خارج از کشورکه منجر به گرفتن گواهی و یا حکم طلاق میشود در صورت تایید در دادگاه ایران می تواند بعنوان یکی از مدارک مثبت جهت پیشبرد روند پرونده کمک کننده باشد .

شایان ذکر است که رای صادره در دادگاههای کشور محل زندگی در صورتی در داخل ایران قابل استناد خواهد بود که مغایر با قوانین عرفی و شرعی ایران تشخیص داده نشود در غیر این صورت به هیچ عنوان تنفیذ ( اجرا ) نخواهد شد و کنسولگریها و دفاتر ثبت نیز هیچ گونه الزامی به ثبت اینگونه طلاق ها نخواهند داشت.

بر طبق قوانین فعلی کشور و مشخصا ماده ۶ قانون مدنی طلاق کلیه ایرانیان غیر شیعه که دین و مذهب دیگری دارند که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است مطابق با مقررات و آیین های همان مذهب خواهد بود.

دادگاه مورد تایید انجام کار طلاق ، دادگاه خانواده و شعب آن در تهران است مگر آنکه زن و شوهر به دادگاه مورد تایید دیگر شهرها به توافق رسیده باشند.

ساده ترین و کم هزینه ترین نوع طلاق ؛ طلاق توافقی بوده که پروسه آنجام آن بین ۴۵ تا ۹۰ روز به طول خواهد انجامید، اما در صورتیکه که طلاق از طرف یکی از زوجین باشد بنابر مستندات ارائه شده زمان و هزینه بیشتری خواهد داشت و به همین نسبت اگر فقط خانم خواهان طلاق باشد و همسر مخالفت داشته باشد پیچیدگی های انجام کار، زمان و هزینه به ثمر نشاندن پرونده نیز افزایش خواهد یافت.

بر اساس قوانین جدید طلاق هر یک از زوجین حتی در صورت درخواست طلاق توافقی می بایستی به طور جداگانه وکیل اختیار کنند یعنی در هر پرونده دو وکیل بطور جداگانه یکی برای آقا ودیگری برای خانم منصوب خواهند شد که این وکلا علاوه بر شرکت در کلاسهای مشاوره و حضور در جلسات داوری می بایستی سایر امور را بطور جداگانه پیگیری نمایند بنابراین هزینه هر وکیل به طور جداگانه محاسبه و در مجموع رقم نهایی به آگاهی خواهد رسید.

 

ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور

بعد از آنکه اقدامات لازم در ایران انجام و دادگاه صالحه رای به طلاق زوجین داد آقا و خانم به همراه یکدیگر و یا بصورت انفرادی میتوانند جهت ثبت طلاق و انجام مراحل نهایی این کار به سفارت محل زندگی خود مراجعه نمایند البته قبل از آن درخواست خود را باید در سامانه میخک ثبت نموده سپس با در دست داشتن مدارک لازم در سفارت حضوریابند ضمنا این نکات را حتما مدنظر داشته باشید :

گواهی مراکز و موسسات اسلامی داخل و خارج از کشور که دارای عناوینی همچون گواهی طلاق شرعی ، صیغه نامه شرعی ، برگه طلاق شرعی و … است در کنسولگری های ایران جهت ثبت مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت

ایرانیان خارج از کشور برای ثبت واقعه طلاق می بایستی پس از سپری شدن ۳ ماه و ۱۰ روز از تاریخ جاری شدن صیغه طلاق شرعی و احراز عدم رجوع با در دست داشتن مدارک معتبر به سفارت خانه محل زندگی خود مراجعه نمایند.

برای ثبت رسمی طلاق می بایستی دفاتری در سفارت خانه یا کنسولگری ها به امضا طرفین برسد که برای این کار حضور مرد و زن یا وکلای رسمی آنان که وکالتنامه آنها توسط دفاتر دولتی ایران تائید شده است ، الزامی است.

طرفین می بایستی یک روز را برای حضور در سفارت و امضا دفاتر تعیین کنند اما حتما قبلا از آن باید مدارک را آماده سپس در سایت میخک تقاضای خود را ثبت و بعد از تایید سفارت در زمان تعیین شده حضوری مراجعه نمایند تا کار ثبت در همان روز انجام و نیاز به مراجعه چند باره نباشد.

چه مدارکی برای ثبت طلاق نیاز است

ایرانیان خارج از کشور جهت ثبت طلاق می بایستی خود شخصا و یا وکیل رسمی آنها با در دست داشتن مدارک زیر و طبق نوبت از قبل تعیین شده در سفارت حضور یابند :

  1. گواهی جاری شدن صیغه طلاق شرعی صادره مراکز اسلامی مورد تایید سفارت به انضمام یک سری کپی‌ از طلاق شرعی.
  2. اصل شناسنامه مرد و زن + چهار قطعه عکس جدید ۴×۳ پشت نویسی شده (عکس بانوان با حجاب باشد).
  3. اصل حکم طلاق دادگاه کشوری که در آن زندگی میکنند با ترجمه فارسی.
  4. اصل سند ازدواج طرفین به انضمام یک سری کپی‌ از سند ازدواج

اورژانــس حقــــوقی
سامـــــانه حقــــوقی
دیــــــــــــــدبــــــــــــــــــــان

شمـــاره همــراه خود را وارد کنـــید

cropped-صث3-e1628765208714.png

درخـــواست تمـــاس اورژانسی شما برای نزدیکترین مشــــاور حقوقی فعـــال موسسه ارسال گردید، تا دقایق دیگر با شما تماس گرفته خواهـــد شد.

دقیقه
ثانیه

از اعتماد شما به موسسه دیدبان منشور عدالت سپاسگزار هستیم.